במדריך זה נלמד על ביטויים (Expressions) - שבתוכם קיימים אופרנדים ( operands ) ,
קבועים ( constants ) ואופרטורים ( operators ) .
ביטויי הוא סדרה של אופרנדים , המחוברים בעזרת אופרטורים . לדוגמא :
;Total_For_Today = amount * price * (100 + VAT ) / 100
אופרנים הם משתנים ( כמו price , first , או salary ) , או קבועים ( כמו 927 , 2.12135 או " Good Morning ") .
הקבועים הם ערכים שאינם משתנים במהלך ביצוע התוכנית .
אופרטורים יכולים להיות סימני פעולות חשבוניות ( כמו כפל , חיבור ) , תנאים , פעולות על סיביות ,ועוד.
בחלק זה של המדריך , נתעמק באופרנדים. בחלקים הבאים אני אפרט גם על אופרטורים .
אופרנדים :
אנחנו כבר מודעים לעבודה שאופרנדים הם משתנים , או קבועים. אנחנו גם מכירים את המשתנים , אז נעסוק בקבועים.
קבועים :
בשפת C , כמו בשפות רבות אחרות , יש קבועים. זאת אומרת ערכים שערכם ידעו מראש.
כולנו יודעים למשל , מה ערך המספר 5 . כל קבוע מתייחס לסוג משתנה מסוים.
מספר יהיה int , אם הוא מספר שלם , מספר יהיה long אם הוא יהיה מספר שלם גדול , double אם הוא ממשי ,
ומחרוזת אם הוא טקסט ( תווים מסוגים שונים ) . במחרוזות נתעמק בפעמים הבאות. נתבונן בדוגמאות :
age = 65; יהיה מסוג Int , עקב זה שהוא מספר שלם.
phone = 0505412541 יהיה מסוג long , עקב זה שהוא מספר שלם שעבר את גבולות int .
PI = 3.1415 = יהיה מסוג double , עקב זה שהוא אינו מספר שלם ( מספר ממשי ) .
My_Name = "Yoav" = הוא מחרוזת , עקב התווים השונים.
בנוסף לכך , אפשר לאלץ קבוע להיות Int , float , או כל סוג אחר , על ידי הוספת הסיומת המתאימה :
L מקבל long ,
F מקבל float
D מקבל double
u מקבל unsigned.
לדוגמא :
age =65L יהיה מסוג LONG .
PI = 3.1415F יהיה מסוג Float .
tmp = 100D יהיה מסוג dobule
a=30UL יהיה מסוג unsigned long
b=50U יהיה מסוג unsigned int .
מקרה מיוחד הוא קבוע char . קבוע מסוג char נכתב אך ורק בין 2 תווי גרש בודדים, למשל :
ch_exmp = 'A'
משתנה זה הוא מסוג Char וערכו יהיה 65 , כמו ערך התו 'A' בטבלת ASCII ( הסבר על הטבלה למטה ) .
שים לב לערכי אותיות רישיות וקטנות באנגלית.
טבלת ASCII וקוד ASCII :
לכל תו או סימן מוגדר יש קוד מסוכם בינלאומי.
ASCII - פירושו לעברית ( הוא ראשי תיבות של משפט באנגלית ) הוא הקוד האמריקאי הסטנדרטי להחלפת מידע ,
הוא כינוי להגדרה בינלאומית עבור התווים במחשב.
בעקבות ההגדרה , כל תו מיוצג על ידי בית בודד ( 8 סיביות ) - סה''כ 256 ערכים אפשריים , ולכן יש 256 תווים שונים בטבלת ASCII ,
ערך ASCII של התו 'A' הוא 65 , והערך של התו 'B' הוא 66 , והרך התו '6' הוא 54 .
הסיבה לשימוש בקוד הנ''ל , היא בכך שהמחשב מאחסן תווים כערכין מספריים. לא ניתן לאחסן תווים ישירות בזכרון המחשב , אלא מספרים בלבד .
פה נגמר חלק א' של המדריך הזה , צפו לחלקים הבאים ;) .
כותב המדריך : עומרי כדורי , מערכת Fuxim .
קבועים ( constants ) ואופרטורים ( operators ) .
ביטויי הוא סדרה של אופרנדים , המחוברים בעזרת אופרטורים . לדוגמא :
;Total_For_Today = amount * price * (100 + VAT ) / 100
אופרנים הם משתנים ( כמו price , first , או salary ) , או קבועים ( כמו 927 , 2.12135 או " Good Morning ") .
הקבועים הם ערכים שאינם משתנים במהלך ביצוע התוכנית .
אופרטורים יכולים להיות סימני פעולות חשבוניות ( כמו כפל , חיבור ) , תנאים , פעולות על סיביות ,ועוד.
בחלק זה של המדריך , נתעמק באופרנדים. בחלקים הבאים אני אפרט גם על אופרטורים .
אופרנדים :
אנחנו כבר מודעים לעבודה שאופרנדים הם משתנים , או קבועים. אנחנו גם מכירים את המשתנים , אז נעסוק בקבועים.
קבועים :
בשפת C , כמו בשפות רבות אחרות , יש קבועים. זאת אומרת ערכים שערכם ידעו מראש.
כולנו יודעים למשל , מה ערך המספר 5 . כל קבוע מתייחס לסוג משתנה מסוים.
מספר יהיה int , אם הוא מספר שלם , מספר יהיה long אם הוא יהיה מספר שלם גדול , double אם הוא ממשי ,
ומחרוזת אם הוא טקסט ( תווים מסוגים שונים ) . במחרוזות נתעמק בפעמים הבאות. נתבונן בדוגמאות :
age = 65; יהיה מסוג Int , עקב זה שהוא מספר שלם.
phone = 0505412541 יהיה מסוג long , עקב זה שהוא מספר שלם שעבר את גבולות int .
PI = 3.1415 = יהיה מסוג double , עקב זה שהוא אינו מספר שלם ( מספר ממשי ) .
My_Name = "Yoav" = הוא מחרוזת , עקב התווים השונים.
בנוסף לכך , אפשר לאלץ קבוע להיות Int , float , או כל סוג אחר , על ידי הוספת הסיומת המתאימה :
L מקבל long ,
F מקבל float
D מקבל double
u מקבל unsigned.
לדוגמא :
age =65L יהיה מסוג LONG .
PI = 3.1415F יהיה מסוג Float .
tmp = 100D יהיה מסוג dobule
a=30UL יהיה מסוג unsigned long
b=50U יהיה מסוג unsigned int .
מקרה מיוחד הוא קבוע char . קבוע מסוג char נכתב אך ורק בין 2 תווי גרש בודדים, למשל :
ch_exmp = 'A'
משתנה זה הוא מסוג Char וערכו יהיה 65 , כמו ערך התו 'A' בטבלת ASCII ( הסבר על הטבלה למטה ) .
שים לב לערכי אותיות רישיות וקטנות באנגלית.
טבלת ASCII וקוד ASCII :
לכל תו או סימן מוגדר יש קוד מסוכם בינלאומי.
ASCII - פירושו לעברית ( הוא ראשי תיבות של משפט באנגלית ) הוא הקוד האמריקאי הסטנדרטי להחלפת מידע ,
הוא כינוי להגדרה בינלאומית עבור התווים במחשב.
בעקבות ההגדרה , כל תו מיוצג על ידי בית בודד ( 8 סיביות ) - סה''כ 256 ערכים אפשריים , ולכן יש 256 תווים שונים בטבלת ASCII ,
ערך ASCII של התו 'A' הוא 65 , והערך של התו 'B' הוא 66 , והרך התו '6' הוא 54 .
הסיבה לשימוש בקוד הנ''ל , היא בכך שהמחשב מאחסן תווים כערכין מספריים. לא ניתן לאחסן תווים ישירות בזכרון המחשב , אלא מספרים בלבד .
פה נגמר חלק א' של המדריך הזה , צפו לחלקים הבאים ;) .
כותב המדריך : עומרי כדורי , מערכת Fuxim .